Like

Cari Blog Ini

Renungan Bersama

"Sekiranya kamu ingin melihat masa depan sesuatu bangsa, Maka lihatlah generasi mudanya... "

- Imam Al-Ghazali -

Rabu, 9 November 2011

Hari ini 08 November 2011 bersamaan 12 Zulhijah 1432H


السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْــــــــــــــــــــــمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْ

Yang Ambo Hormati Ajo Akpal Buyung, Ajo Drs Azwal, Ajo Kuniang Nusrial Rifan's, Saudari Miske Wedia Mice Jambak, Saudaraku: Andriy Tj
Adik2, Anak2, Kemenakan2, Cucu2, dll

Hari ini 08 November 2011 bersamaan 12 Zulhijah 1432H
Hanya tinggal 18 hari lagi untuk masuk ke tahun 1433H. Insya_Allah! IPPK akan kita RESMI-kan penumbuhannya pada 1 Muharam 1433H bersamaan dengan 27 November 2011 dan "Mengambil BARAKAH" Awal tahun Hijriah.

SETAKAT ini hanya 40 orang dan BELUM-SAMPAI 50 orang yang BERDAFTAR, menjadi Ahli atau Donatur Tetap IPPK. Insya_Allah! dengan anggota yg SEKECIL ini dan SUPPORT dari Anda semua, Aktivity DEMI Aktivity akan kita jalankan. Aktivity jangka Pendek dan jangka panjang sudah kita rangka.

Kerja-sama dari Perantau Amat di-MINTA. (Bukan meraih SIMPATY dari Anda) tapi CUBA-lah untuk BEKERJA-SAMA. Program2 & Aktivity2 yg akan kita lakukan "BUKAN" Atasnama Peribadi atau Kelompok TETAPI atas-nama Masyarakat.

Insya_Allah! Dalam masa TERDEKAT, Proposal IPPK akan Ambo Berikan kpd Wali Nagari dan MEMINTA Kata-kata RESMI dari beliau.

Oleh itu diharapkan kerja-sama dari Perantau & Pelajar Katiagan MENDAFTAR secepat Mungkin dan sekiranya tidak ada ID, Minta wakil atau SUKARELAWAN mendata Perantau atau Pelajar di tempat Anda.

Mengapa TIDAK-RAMAI yang men-SUPPORT IPPK (?),
Ada MASALAH yg TERFIKIR di FIKIRAN Anda (?) atau MASIH-ADA yg BELUM FAHAM (?)
Apakah uang Rp10,000 (pendaftaran) + Rp50,000 (tahunan) TERLALU BERAT (?).
Rp50ribu/tahun= Rp4,167./bulanan=Rp137./hari
Daftar saja sekarang: Bila nama dan DATA Anda sudah ada, Uang Pendaftaran dan Uang Tahunan BISA diberi melalui saudara2 yg PulKam atau Anda sendiri BISA MENGUMPULKANnya dan di Transfer ke Rekening IPPK

Sebagai INGATAN kpd diri Ambo sendiri: "Didalam harta yg kita ada, sudah PASTI ada hak anak2 Yati dan hak Fakir Miskin".

Visi dan Misi Kita: Dari Ahli, Oleh Ahli dan Untuk Ahli.
Program Masyarakat adalah Dari Ahli Oleh Ahli dan Untuk Masyarakat.

Insya_Allah: Agenda TETAP IPPK adalah
1. Menggaji Guru Agama
2. Mengadakan Wirid Remaja
3. Mengadakan kursus-kursus keagamaan seperti Kursus Pengurusan Jenazah
4. Menghidupkan MTQ setiap tahun (dalam bulan Ramadhan)
5. Setiap Tahun kita akan adakan acara QURBAN
6. MEMBIAYAI: Acara BASUNAIK MASSAL

Agenda Jangka Panjang:
1. Mendirikan DEWAN SERBAGUNA (Disini akan diletakkan MDA & Perpustakaan Umum). Dewan serbaguna ini juga tempat Rapat Pemuda dan wirid2 Remaja

AGENDA PERTAMA adalah 1 Rumah 1 Al-Quran.
Dalam rekod Ambo (berdasarkan DATA sewaktu MEMBAHAGIkan Dana Bantuan Gempa dari K.Lumpur), ada 446 KK yg ada di Katiagan: termasuk Jorong (lupo namo jorong yg satu lagi). Anggaran RUMAH di katiagan sekitar 300 rumah. (kita Khusus-kan dulu) untuk Jorong Katiagan. Pengumpul Al-Quran dan SUKARELAWAN diBUTUHkan. sama seperti "Projek 1 buku" dari Pihak HPMK.

SEMUA Program & Aktivity yang dirancang "MEMERLUKAN BIAYA", Oleh itu "DANA" perlu ada. Walaupun Donatur Tetap sudah ada (Al-Hamdulillah!) tetapi pihak IPPK tidak Berharap 100% terhadap Dana Bantuan dari Donatur Tetap. Makanya Ahli IPPK diperbanyak.

خيري ال كاتياغاني
www.nagarikatiagan.blogspot.com
www.nagarikatiagan.bl
 ·  ·  ·  · Tuesday at 5:22pm
    • Bazla Putra Mahkota assalamualaikum wr kt.!.da bagaimana dengan para perantaw katiagan disini yg tidak mempunyai fb,semisal,ada ajo swandy,ajo dasmir,ajo lamsyah,da mendung dll?mhon penjelasan da?
      Tuesday at 5:42pm via mobile · 
    • Bazla Putra Mahkota sambungan saketek da,apakah yg ikut gabung di IPPK yg pake fb sjo kah da?
      Tuesday at 5:50pm via mobile · 
    • آل خيري ال كاتياغاني Wa-‘Alaikumussalam adikku Fikry
      Al-Hamdulillah! Itu-lah makanya Uda MINTA ada SUKARELAWAN disana!
      Al-Hamdulillah! Di Kalimantan sudah ada Saudara kita Rinto dan Ruji serta Fikry sendiri untuk memberitahu tentang IPPK ini kepada Perantau & Pelajar disana. Ajo Suandi, Ajo Lamsyah, Da Iyen Da Yodi dan Da Mendung serta Ajo Dasmir, mereka semua ada dalam perancangan Uda untuk memberitahu. Insya_Allah! Sudah ada si-An yg jadi Ahli. Dia akan Uda bebankan TUGAS ini. Mudah2an ada KERJA-SAMA dan BANTUAN dari Fikri juga Uda Harapkan.
      Anggota IPPK BUKAN TERBATAS KPD Yg ada FB saja, ianya TERBUKA kepada SEMUA PERANTAU & PELAJAR Katiagan.
      Tuesday at 6:33pm · 
    • Bazla Putra Mahkota insya'allah da,mhon do'anya agar kelancaran disini,sem0ga IPPK SUKSES.
      Tuesday at 7:09pm via mobile · 
    • آل خيري ال كاتياغاني Amin....Taqabalallahu ya Allah..
      Tuesday at 7:35pm · 
    • Ziyo Sidiq Adietama PRogram" nya mantap da.!!
      Tuesday at 11:14pm via mobile · 
    • Yuni Ultiza Amin..
      Bg lau buat pelajar yg d padang gmn t ?cOz km blum ado mengadakn pertemuan krn skrg t lg sbuk ujian !
      Dh bny plajr yg dr pdng yg dftr bg ???
      Tuesday at 11:20pm via mobile · 
    • آل خيري ال كاتياغاني Ji ^ Ahli dan Donatur Tetap...Begitu juga dg Fikri....Insya_Allah! satu persatu Programnya akan terlaksana berkat kerja-sama, TERUTAM dari Ruji dan Fikri serta Maulana A'zham Rinto
      Tuesday at 11:27pm · 
    • آل خيري ال كاتياغاني Yuni ^ BELUM ada Pelajar & Masiswa/i yg MENDAFTAR. Sayang seribu kali sayang: Hanya Yuni sj yg MENDAFTAR dari padang & Pariaman sekitarnya....Abg MINTA-TOLONG kalau ada PERTEMUAN HPMK: Promosikan IPPK sekali...Ketuanya akan Abg akan telefon nanti
      Tuesday at 11:30pm · 
    • Andriy Tj mantap saudaraku moga katiagan jadi katiagan 30thn yg lalu, ambo mendukung.
      Yesterday at 12:55am via mobile · 
    • Yuni Ultiza ‎^O^....

      Oke bg insya alLah....
      ^_^
      Yesterday at 5:45am via mobile · 
    • Miske Wedia Novriadi Program ini akan berhasil kalau kitª semua ikut mendukung dan berperan semua, chayooo maju terus IPPK,
      Yesterday at 11:54am via mobile · 
    • Yuni Ultiza Cahyo lo liAk
      ^_~
      Yesterday at 12:50pm via mobile · 
    • Akpal Buyung Khairy Redha.^ Awal sudah kami samapaikan yg mana selama ini pengalaman yg kami dapat ada hal yg krusial yg harus kita lakukan YAITU pembenahan ILMU agama dan kita tak perlu menyumbang orang sakit,orang pesta,orang meninggal,membeli Alqur'an.Kami yakin IPPK akan maju,tp sebelum hal ini d lakukan cobalah kaji ulang dulu apa yg sebenarnya akan d lakukan,terutama klu memang ingin bangun kampuang bukan dgn memberikan sumbangan tp kita harus membenahi dulu dr moralitas masyarakat kita (klu yg sering pulang k katiagan) akan melihat bagaimana keadaan yg ada sa'at ini.Dampak dr sumbangan 2 yg nanti akan d berikan ,tentu terhadap orang2 tertentu atau yg masuk anggota IPPk saja bagaimana dgn masyarakat katiagan yg lain.Mengenai sumbangan Al qur'an ini sangat2 tdk efesien dgn alasan d katiagan blm ada yg suka baca,apa nanti Al qur'an d sumbang hanya utk d simpan ini kami minta d tunda dulu.kami akan dukung terus baik moril maupun materil ,tp dgn agenda yg jelas dan tepat agar nanti bisa berjalan sebagimana yg d harapkan.
      Yesterday at 12:59pm · 
    • Khairy Redha Insya_Allah Jo Akpal
      Pengumpuln Al-Quran mungkin memakan masa yg cukup Lama.
      Masalh Moral Dan penddikan AGAMA DIkatiagan adalah dlm agenda IPPK. Bila dikaji Dan dilihat,memang susah untuk diubah. Untuk pengetahuan ajo, Ambo sendiri secara peribadi sudah sering PulKam. Dlm thun 2010 anggaran dlm 4kali.Tahun 2011 sudah 3kali.
      Perubahan demi perubahan sudah Ada (Al-Hamdulillah).Begitu jg dlm Hal Agama.Walaupun masih ada yg tidak berubah.Sedikit demi Sedikit, mereka akn berubah suatu hari nanti Insya_Allahu Ta'ala.
      Antara program yg akn kita hidupkan kembali adalh Pengajian & wirid2 AGAMA.
      Bila kita kaji tentang MORALITAS Masyarakat kita,masih ada yg tidak MAHU untuk dirubah. Ini yg akan kita usahakn.Sebenarnya dlm Hal untuk BERUBAH,kita perlu ketahui terlebih dulu "Apakah mereka ingin berubah atau ?"
      Ini masalh yg perlu Di ketahui.Ini pengalaman Ambo sendiri bila bincang2 dg pemuda2 waktu Ambo PulKam baru2 ini.
      Bahkan ada jg org2 tua yg marah dg Pengajian2 Agama yg Ambo lakukan, ini petnda Apo ?
      Agenda IPPK akan terus Ambo laksanakan,Walaupun bergerak secara peribadi, Insya_Allahu Ta'ala.Doanya dari kanda Dan saudara smua amat Ambo pinta.
      Jazakallahu khairan jazakumullah atas Supportnya.
      17 hours ago via mobile · 
    • Maulana A'zham Rinto syukron syehk...
      Jazakallah...
      16 hours ago via mobile · 
    • Khairy Redha Satu lagi Jo Akpal
      Untuk maklumat ajo: Agenda Dari Ahli Oleh Ahli Dan untuk Ahli memang TERBATAS untuk Ahli yg BERDAFTAR saja.
      Tetapi: Agenda Dari Ahli Oleh Ahli Dan untuk Masyarakat, BUKAN untuk Ahli keluarga IPPK, Tetapi smua kalangan masyarakat.
      Contoh: Acara basunaik massal,
      1 Al-Quran 1 Rumah, Menggaji guru Agama untuk mengajar anak2 mngaji.
      16 hours ago via mobile ·  ·  2
    • آل خيري ال كاتياغاني An ^ Lai BISA menyampaikan IPPK ini ke Da Iyen & Da Yodi serta Da Mendung atau sesiapa Rang Kampuang kito disana....Cuma untuk memberikan MAKLUMAT. Kalau ada PROGRAM nanti, kami BUTUH DANA, Mohon SUMBANGAN dari "Donatur Tetap" disana.....(^_^)
      15 hours ago · 
    • Andriy Tj insyallah ri. klu da mendung skrg lg k tanah suci. nanti waktu baralek piki anak tik kisai kami plang basamo, klu dapek si eri plg disinan kito sampaian ka dunsanak kito nan ado di kalbar, insyaallah ambo siap mendukung demi kampuang kito
      2 hours ago via mobile ·  ·  1
    • Khairy Redha Insya_Allah An..!..Rancana pun Ambo ka PulKam sekeluarga Alek Piki nanti. Insya_Allah! kita jumpa di Kampung. Amin
      59 minutes ago · 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MASALAH KAMPUNG KITA - Siapa yang patut dipersalahkan

TV Al-Quran

TvQuran

Catatan Popular