Like

Cari Blog Ini

Renungan Bersama

"Sekiranya kamu ingin melihat masa depan sesuatu bangsa, Maka lihatlah generasi mudanya... "

- Imam Al-Ghazali -

Jumaat, 8 Jun 2012

DANA GEMPA SUM-BAR


Laporan 1. Program IPPK

PEMBERIAN DANA BANTUAN GEMPA-BUMI DI SUMATERA BARAT
UNTUK JORONG KATIAGAN DAN JORONG SUBANG-SUBANG

Dana berjumlah: 500 kg Beras untuk jorong Katiagan
                                   200 kg untuk Jorong Subang-subang.

Al-hamdulillah! Dana dikumpul oleh Khairy Bin Rosman. Dana terkumpul dari “para donatur tetap” disekitar Kuala Lumpur, Malaysia. Dana yang diterima adalah dalam bentuk “uang ringgit-Malaysia” dan pengurus menukarkan sendiri dan sedikit menambah untuk mencukupkan.

Pengalaman pahit yang pengurus terima adalah apabila sesampai dikampung pada hari jumat, beras berharga Rp. 5,000 / KG, tetapi pengurus tidak membayar “deposit” dikilang beras tersebut. Pada hari senin, pengurus pergi ke kilang beras tersebut, rupa-rupanya harga beras sudah naik menjadi Rp. 8,500 / KG. Berapa ruginya..?

Pengalaman manis pula adalah tidak dapat menahan kesedihan melihat masyarakat berkumpu dan berebut beras. Ada yang memasukkan kedalam baju, ada yang bawa “tenong” sendiri da nada juga yang “tolong” membawakan untuk tetangga sebelah rumah-nya.

Al-hamdulillah, pembahagian di Jorong Katiagan dilakukan oleh kaum keluarga yang sudah pengurus lantik. Beras dibahagi mengikut KK. Ada 373 KK Di Katiagan dan setiap KK mendapat 1KG Beras. Sedangkan di Jorong Subang-subang mendapat 2KG / KK. Disubang-subang ada 43 KK.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MASALAH KAMPUNG KITA - Siapa yang patut dipersalahkan

TV Al-Quran

TvQuran

Catatan Popular